Etika Mengai...

Membawa balik ikan yang diperlukan sahaja / Tidak membuang sampah merata-rata / Sentiasa meningkatkan ilmu memancing dan pengendalian bot / Mematuhi peraturan memancing dan pengendalian bot / Menghormati hak-hak pemancing lain / Menghormati peraturan padang pancing persendirian / Menyebarkan pengetahuan / Menyokong usaha-usaha pemuliharaan alam sekitar / Tidak melepaskan ikan dan tumbuhan keperairan awam / Berusaha membangunkan sukan memancing.

Yooo...jgn lupa 28/02/2009 Sabtu, program mengai d Tuas. Kumpul kat rumah Azrul 3:45am. Bot jam 5:00am. Tenggiri dah mula mengamok....
Sebarang pendapat, cadangan, luahan atau apa pun untuk dikongsi bersama, boleh diemailkam kepada : pimengai@gmail.com Terimakasih.

Thursday, January 22, 2009

Menunda

Kerja-kerja menunda bukannya mudah seperti yang disangkakan, bukan sekadar melabuhkan gewang dan tunggu sehingga kekili menjerit. Jarak dan kedudukan gewang serta selamanya harus diambil kira selain sikap sporting pemancing apabila rakan sebelah sedang bertarung.

Dibawah akan dinyatakan beberapa tips bagi mereka yang baru menceburkan diri.Terdapat juga gambarajah yang menunjukkan bagaimana susunan gewang yang dikehendaki untuk mengelakkan ia dari bersimpul dengan tali pemancing di sebelah.

Laraskan dan pastikan sistem tegangan berada dalam keadaan yang baik, jangan terlalu maksimum untuk mengelakkan joran anda patah dan tali anda putus akibat dari 'bebanan' pada gewang.

Jika kekili anda sedang menyalak, pastikan tekong memberhentikan bot untuk memberi peluang kepada anda bertarung.Gunakan joran yang sesuai untuk kerja-kerja menunda serta pastikan gewang anda telah diikat dengan perambut dawai kerana kita tidak tahu spesies yang akan membahamnya.

Kebanyakan mangsa yang menerkam gewang mempunyai gigi yang menggerunkan seperti alu-alu dan tenggiri.
Turunkan gewang dengan serentak semasa menunda dapat mengelakkan ia dari bercium sesama sendiri serta dapat mengagak kedudukan yang dikehendaki.

Sebagai contoh dalam kaedah 1: selesai pemancing pertama melepaskan tali dan berhenti pada kedudukan yang dikehendaki, pemancing kedua di tengah masih lagi melepaskan tali dan berhenti pada kedudukannya.Begitulah seterusnya untuk pemancing yang ketiga.

No comments:

Post a Comment

24/01/2009 Tuas

Cuaca cantik... Ayaq cantik... ikan hauuuu...

06/12/2009 Tuas

Kemaman Takku Duga

Ok...Thankyou