Etika Mengai...

Membawa balik ikan yang diperlukan sahaja / Tidak membuang sampah merata-rata / Sentiasa meningkatkan ilmu memancing dan pengendalian bot / Mematuhi peraturan memancing dan pengendalian bot / Menghormati hak-hak pemancing lain / Menghormati peraturan padang pancing persendirian / Menyebarkan pengetahuan / Menyokong usaha-usaha pemuliharaan alam sekitar / Tidak melepaskan ikan dan tumbuhan keperairan awam / Berusaha membangunkan sukan memancing.

Yooo...jgn lupa 28/02/2009 Sabtu, program mengai d Tuas. Kumpul kat rumah Azrul 3:45am. Bot jam 5:00am. Tenggiri dah mula mengamok....
Sebarang pendapat, cadangan, luahan atau apa pun untuk dikongsi bersama, boleh diemailkam kepada : pimengai@gmail.com Terimakasih.

Thursday, January 22, 2009

Mengekal Kesegaran Udang Hidup

Udang hidup adalah salah satu umpan yang popular di kalangan para pemancing terutamanya di sebelah bahagian Pantai Barat Semenanjung Malaysia.

Biasa terjadi udang yang diletakkan di dalam bekas polisterin dan dibantu oleh pam udara tidak dapat bertahan lama walaupun kita kerap menukar air di dalam bekas.. terutama ketika cuaca panas terik.

Sebenarnya perkara ini boleh dielakkan jika kita mengamalkan langkah-langkah berikut:

Pastikan jumlah udang bersesuaian dengan saiz bekas. Bekas umpan yang biasa (polisterin sederhana) mampu untuk menempatkan kira-kira seratus ekor udang pada satu-satu masa.

Paras air cukup sekadar setengah atau pun 1/3 bekas. Kemudian letakkan beberapa helai 'Daun Baru' yang biasanya banyak tumbuh di tepi pantai.

Selain itu, daun kelapa muda juga boleh digunakan.

Sekiranya umpan terdedah di tempat panas; misalnya di atas bot, letakkan sedikit air batu (sebesar penumbuk) yang dibungkus kemas dengan beg plastik. Pastikan ianya tidak bocor untuk mengelakkan air tawar daripada bercampur di dalam bekas. Gantikan air batu setelah ianya cair.

Gantikan air sekiranya terdapat perubahan kepada air di dalam bekas atau apabila ianya berwarna kemerah-merahan.

Selalulah periksa bekas umpan dan sekiranya ada udang yang telah mati.. keluarkan dengan segera untuk mengelakkan yang lain dari turut mati.

Amalkanlah petua ini. Insyaallah, umpan udang anda akan sentiasa segar dan cergas untuk membolehkan anda mendapat habuan yang lumayan. Chrrrrrreeeeetttt!

No comments:

Post a Comment

24/01/2009 Tuas

Cuaca cantik... Ayaq cantik... ikan hauuuu...

06/12/2009 Tuas

Kemaman Takku Duga

Ok...Thankyou